donderdag 16 augustus 2012

Ik erger mij blauw aan zwerfvuil


Zaterdagnamiddag tijdens een wandeling met Fido, overkwam het mij weer ik werd blauw van ergernis. Oorzaak van die ongewone kleurl:  in het bosje achter de sporthal van Sint-Gillis, op enkele meters van elkaar: twee sluikstorten ! Het maakt mij droef en ergert mij mateloos.

De twee sluikstorten waren anders: iemand was enkele weken geleden  een grote hoeveelheid bouwafval komen storten. Op de tweede plaats ging het over plastiek flessen frisdrank, waarschijnlijk weggesmeten door jonge gasten !

De volgende dag heb ik mijn fototoestel meegenomen om deze vast te leggen.  Het zijn helaas niet de enige plekjes in Dendermonde die door sluikstorten worden ontsierd.

Veel klachten

En omdat ik mijn fototoestel dan toch bij had, heb ik het ook niet kunnen laten om een foto te maken van het preventiebord dat op de hoek van de Moerstraat staat. Wat is er merkwaardig aan dit bord? 

Het is een bord van voor de tijd dat ik schepen was (dus van voor 1995).  Het bord heeft zijn beste tijd gehad. Bij het telefoonnummer ontbreekt zefs de nu noodzakelijke postcode. Meer nog de stadsdiensten hebben vandaag andere telefoonnummers,… Op de nieuwe borden die in 2010 werden bijgeplaatst staat gelukkig wel het juiste telefoonnummer. Het bord in kwestie symboliseert het manklopende stadsbeleid om sluikstorters aan te pakken.

Geen sancties:

Sluikstorten: het is een bron van ergernis bij veel mensen.  Het stadsbestuur organiseert of ondersteunt heel wat sensibiliserings-   preventieve acties en ruimacties. Dat is heel verdienstelijk, maar volstaat niet.
In 2010 werden bij de stadsdiensten niet minder dan 89 klachten tegen sluikstorten gemeld. Dat zijn er twee per week. Waar Dendermonde wel in gebreke blijft is de opvolging van de klachten.De stad kan tegen sluikstorters een administratieve boete van maximaal 250 euro opleggen (GAS)  Nog maar eens het  jaarverslag 2010 er bij genomen: in 2010 werd er 1 dossier ‘hondenpoep’ geopend en 3 dossiers ‘afval’. Om je een idee te geven: tegen wildplassers werden 18 dossiers geopend (op een totaal van 92 dossiers in 2010).

Je hebt het al door: het stadsbestuur zou meer gebruik moeten maken van de procedure administratieve boete om het a-sociaal gedrag van sluikstorten aan te pakken.  Wij vinden dat hier de komende jaren echt werk moet van gemaakt worden en voegen het dan ook toe aan het prioriteitenlijstje voor het nieuwe stadsbestuur.
Schiet ook jij in actie?

Voor wie van Sandra Van Heffen nog geen uitnodiging zou gekregen hebben of voor wie de oproep niet zou gevonden hebben op www.dendermonde.be: zaterdag 22 september is het World Cleanup Day.   Beschouw dit maar als een persoonlijke uitnodiging.

Inschrijven of info:
http://www.cleanuptheworld.org/en/

 Luc Van Gasse
16 augustus 2012


vorige blogberichten

8 augustus Dendermonde moet op zoek naar jonge mensen

5 augustus Groot tekort aan kinderopvang

2 augustus Nooit meer naar het administratief centrum dankzij digitaal loket

6 juli Dendermonde wordt grijzer en grijzer

30 juni Luc duwt de lijst

25 juni Heibel over het onderwijs

22 mei Digitaal is de nieuwe normaal, maar nog niet in Dendermonde


In voorbereiding
  • Een sociale stad: dat is goed voor iedereen
  • Het lokaal niveau: belangrijke actor in de actieve welvaartsstaat
  • De prijs van ons afval
  • Stadsdiensten zijn openbare diensten: zij staan ten dienste van de inwoners !

2 opmerkingen:

  1. A neen hè Luc, ik erger me nog véél meer! Maar je eraan ergeren is één ding, er iets aan doen véél belangrijker. En ja, het voelt soms echt als een druppel maar onze zonen hebben het al beet. Over een week ga ik in een aantal scholen info binnenbrengen en ik ben aan een lessenreeks ivm zwerfvuil bezig. Jong geleerd is hier de boodschap! En even een bijkomende noot: aan de Schelde en de Dender gooien ook niet-Dendermondenaars hun rommel zomaar in de graskant. Respect voor onze publieke ruimtes, daar komt het uiteindelijk op neer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sandra: je laatste zin vat het perfect samen. Alleen: dat respect moet je tegenover sommigen echt letterlijk hard maken !

    BeantwoordenVerwijderen