Volgens cijfers van Kind en Gezin zijn er in Dendermonde vandaag 545 plaatsen voor 1.461 kinderen. Dat is een dekkingsgraad van 37,5 %, terwijl uit een bevraging van datzelfde Kind en Gezin een behoefte van 60 % dekking blijkt. Anders gezegd: er zijn vandaag 331 plaatsen te weinig in Dendermonde om aan de behoefte van kinderopvang te voldoen.
Morgen nog meer plaatsen
te weinig!
De komende jaren zal het aantal kinderen jonger dan 2,5 jaar
in Dendermonde sterk toenemen (zie onderstaande grafiek, bron: studiedienst Vlaamse
Regering). En deze aangroei zal natuurlijk ook de behoefte aan kinderopvang
doen toenemen. Een voorzichtige berekening brengt ons op een tekort van circa 400 opvangplaatsen tegen 2018 (wij besparen u
de berekening).
Problemen genoeg,
maar wie moet wat doen?
Het realiseren van deze behoefte aan voorschoolse
kinderopvang is natuurlijk niet de uitsluitende opdracht van het lokale
bestuursniveau (gemeente en ocmw). In tegendeel het is in de eerste plaats een
opdracht voor de Vlaamse Gemeenschap om
de voorwaarden te creëren waarin voldoende kwaliteitsvolle en betaalbare opvangcapaciteit
kan worden aangeboden. Vlaanderen lukt
hier vandaag niet in. In bijna alle Vlaamse steden en gemeenten is er een
tekort aan plaatsen in de kinderopvang.
Het beperkte aanbod is niet het enige probleem in deze
sector. Om maar enkele problemen aan te
raken:
·
De bestaande kinderdagverblijven hebben het
dikwijls moeilijk om het hoofd boven water te houden.
·
Onthaalmoeders moeten werken in onaantrekkelijke
omstandigheden en voorwaarden.
·
De verloning van de kinderverzorgsters in de
kinderdagverblijven is laag en verklaart het grote verloop aan personeel.
De prijzen in de niet gesubsidieerde initiatieven zijn dan
weer voor de meesten onbetaalbaar. Ook dat is op zich een groot probleem waar
nu te weinig aandacht naar toe gaat !
Wat kan het
stadsbestuur doen?
Toch kan ook het lokale niveau een belangrijke rol spelen,
bvb door:
·
Het monitoren van de initiatieven en de
behoeften en een vlotte tussenschakel zijn tussen ouders en opvanginitiatieven
·
Eigen initiatieven ontwikkelen (zoals de recente
beslissing om een kinderdagverblijf in gebouwen basisschool De Schakel in
Baasrode op te starten)
·
Een stimulerings- en ondersteuningsbeleid
uitwerken naar initiatieven van derden
De inspanningen van het stadsbestuur moeten vanzelfsprekend
gaan naar inkomens gerelateerde initiatieven omdat deze echt open staan voor
ieders beurs. Daarenboven moet de ondersteuning door het stedelijk niveau
gekoppeld worden aan de kwaliteitsgaranties van Kind en Gezin.
Waarom moet het
stadbestuur hier actief zijn?
Sommigen stellen zich misschien de vraag of een lokaal
bestuur wel initiatieven moet nemen op het vlak van kinderopvang.
In onze optiek is het kunnen beschikken over betaalbare kwaliteitsvolle
opvang een basisrecht. Het laat mensen toe om zichzelf voluit te ontplooien.
Hierdoor nemen de hindernissen om op de arbeidsmarkt volwaardig actief te zijn
af. Dat is goed voor ieder individu, maar dat is ook goed voor de volledige
samenleving omdat zo het aantal werkenden groeit.
Breder gezien kan je stellen dat het realiseren van
kinderopvang een belangrijk onderdeel is van onze actieve welvaartsstaat. Het dossier
kinderopvang toont concreet aan dat de gemeentelijke of stedelijke inspanningen
en diensten een belangrijke component hiervan zijn.
vorige blogberichten
|
komende blogberichten
|
|
2 augustus
|
Nooit meer naar het administratief centrum dankzij het digitaal loket
|
Dendermonde moet op zoek naar jonge mensen
|
6 juli
|
Dendermonde wordt grijzer en grijzer
|
Act global, think local: wordt Dendermonde een klimaatneutrale stad?
|
30 juni
|
Luc duwt de lijst
|
Het lokaal niveau: belangrijke actor in de actieve welvaartsstaat
|
25 juni
|
Heibel over het onderwijs
|
De prijs van ons afval
|
22 mei
|
Digitaal is de nieuwe normaal, maar nog niet in Dendermonde
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten